tirsdag 16. oktober 2012

Brød til baby



Nå er lillegutt blitt så stor at det er på tide å introdusere brød. Da det er mye salt og annet tull i kjøpe-brødene valgte jeg å bake et selv, så vet jeg hva han får i seg.

Her er oppskrift:

Til ett brød:

1 liter mel ( jeg valgte hvetemel, rugmel og havrekli)
5 dl vann
1/3 pose tørrgjær
3 ss nøytral olje feks raps-elller solsikkeolje



Bland det tørre sammen bortsett fra litt av melet. Tilsett vannet sakte mens kjøkkenmaskinen går på lav hastighet. Resten av melet tilsetter du litt om litt til slutt. Jeg lot kjøkkenmaskinen elte deigen i ca 10 min.




 Så satt jeg den til heving på badet, tildekket med plastfolie slik at den ikke skulle tørke ut.



Og jammen hevet den seg til dobbel størrelse!




 Så puttet jeg deigen i en form som jeg dekket med bakepapir.




Satt den til heving igjen..





Og stekte i ovnen på ca 200 grader i 55 min.




Ferdig!





Kjempegodt med smør og brunost på til mor! Og lillegutt likte det som det var!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar